سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حفظ آیات 5 تا 8 سوره ملک

سوره ملک :

وَ لَقَدْ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّیاطینِ وَ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذابَ السَّعیرِ (5)


وَ لِلَّذینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ (6)


إِذا أُلْقُوا فیها سَمِعُوا لَها شَهیقاً وَ هِیَ تَفُورُ (7)


تَکادُ تَمَیَّزُ مِنَ الْغَیْظِ کُلَّما أُلْقِیَ فیها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ یَأْتِکُمْ نَذیرٌ (8)

 

ترجمه :

 

ما آسمان فرودین را به چراغهایى بیاراستیم و آن چراغها را وسیله راندن شیاطین گردانیدیم و برایشان شکنجه آتش سوزان آماده کرده‏ایم. (5)
و براى کسانى که به پروردگارشان کافر شده‏اند عذاب جهنم باشد و جهنم بد سرانجامى است. (6)
چون در جهنم افکنده شوند، به جوش آید و بانگ زشتش را بشنوند، (7)
نزدیک است که از خشم پاره‏پاره شود. و چون فوجى را در آن افکنند، خازنانش گویندشان: آیا شما را بیم‏دهنده‏اى نیامد؟ (8)

 

پیام ها :


1 .  زینت، یکى از خواسته هاى فطرى بشر است. ( یکى از نعمتهاى ستارگان، زینت بودن آنها شمرده شده است. « زیّنا السّماء الدنیا »
2 . آفریده هاى الهى در عین استوارى و استحکام، « سبعاً شداداً »(نبا / 12) از زینت ویژهاى برخوردارند. ( در معمارى علاوه بر استحکام ساختمان، زیبایى نماى بنا نیز باید مورد توجّه باشد. ) « زیّنا السّماء الدنیا »
3 . آفریده هاى الهى داراى کاربردهاى گوناگونى هستند. « مصابیح - رجوماً »
4 . در برابر دشمن نباید انفعالى برخورد کرد؛ برخورد ما با دشمن باید تهاجمى باشد. « رجوماً للشیاطینً »
5 . شیاطین به آسمانها نیز طمع دارند. « رجوماً للشیاطین »
6 . شیاطین، ضربه پذیرند. « رجوماً للشیاطین »

7 . غضب و غیظ ، گاهى به حدّ انفجار مى‏رسد. « تکاد تمیّز من الغیظ »
8 . دوزخیان، به درون آتش پرتاب مى‏شوند. « القوا فیها »
9 . عذاب جهنم، همراه با تحقیر است: « القوا فیها »، گوش‏خراش است: « سمعوا لها شهیقا » و همراه با سؤال توبیخ است. « سألهم خزنتها »
10 . عذاب الهى بعد از اتمام حجت است. « الم یأتکم نذیر »

 

********************************************

 

تفسیر :

 

1 . این آیه بار دیگر این حقیقت را تاکید مى‏کند که تمام ستارگانى که ما مى‏بینم همه بخشى از آسمان اول است، آسمانى که از میان آسمانهاى هفتگانه به ما نزدیکتر مى‏باشد، و به همین دلیل به عنوان " السماء الدنیا " ( آسمان نزدیک و پائین ) از آن تعبیر شده است.

2 . تعبیر به " رجوم " ( تیرها ) اشاره به شهاب ها است که همچون تیرى از یک سوى آسمان به سوى دیگر پرتاب مى‏شود ، مى‏دانیم" شهب" باقیمانده ستارگانى است که طى حوادثى از هم متلاشى شده، بنا بر این اگر مى‏گوید ما کواکب را تیرهایى براى شیاطین قرار دادیم اشاره به همین سنگریزه‏هاى مخصوص است.

3 . با اینکه قرآن مجید از محیط عقب افتاده عصر جاهلیت عرب برخاست ولى غالبا تاکید مى‏کند که مسلمانان در اسرار با عظمت عالم هستى بیندیشند، مطلبى که در عصر جاهلیت مفهوم نداشت، و این خود دلیل روشنى است بر اینکه قرآن از مبدأ دیگرى صادر شده، و هر قدر علم و دانش پیش مى‏رود عظمت تاکیدات قرآن در این زمینه آشکارتر مى‏گردد.

4 . کهکشانها " مجموعه‏هایى از ستارگانند که به نام" شهرهاى ستارگان" معروفند و با اینکه نسبتا به یکدیگر نزدیکند، گاه میلیونها سال نورى در میان آنها فاصله است!

5 . " شهیق" در اصل به معنى صداى زشت و منکرى همچون صداى الاغ است، و گاه گفته‏اند از ماده " شهوق" به معنى طولانى بودن گرفته شده ( لذا کوه بلند را جبل شاهق مى‏گویند ) بنا بر این" شهیق" به معنى ناله طولانى است.

6 . بعضى گفته‏اند " زفیر " صدایى است که در گلو مى‏پیچد، و" شهیق" صدایى است که در سینه رفت و آمد مى‏کند، و به هر حال اشاره به صداهاى وحشت‏انگیز و ناراحت کننده است.

 

******************************

منبع : تفسیر نمونه، ج‏24، ص: 322 تا 327